Bra fart på mellandagsrean
Mellandagsrean är i full gång. Singles day och Black friday har visserligen förflyttat en stor del av konsumtionen, men fortfarande är mellandagsrean viktigast för handeln.
I Svensk Handels Handelsbarometer får handlarna svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen. Var tredje butik i sällanköpshandeln (32 procent) svarar mellandagsresan, 26 procent svarar Black friday. Bland e-handlarna är dock Black friday viktigast. Nästan varannan handlare (47 procent) svarar att Black friday är viktig för försäljningen.
Juldagen ärv Elgigantens näst bästa handelsdag under hela året efter Black friday. Och årets juldag var inget undantag. Efter en framgångsrik december har även mellandagsresan startat starkt för elektronikjätten. Men med ett konsumtionsmönster som ser annorlunda ut än förut. Många inledde shoppingen hemifrån under juldagsmorgonen. E-handeln ökade för Elgiganten med 15 prcoent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var betydligt större än tidigare. Närmare 55 procent av av kunderna valde att beställa sina produkter på ntäet för att sedan hämta dem i ett varuhus.
– Väldigt många kunder väljer att handla vitvaror och tv-apparater under mellandagarna och det är också här vi förväntar oss störst ökning i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Svensk Handel räknar med med att det kommer att vara bra fart även i övriga butuker under årets mellandagsrea. Chefsekonomen Johan Davidson påminner om alla presentkort som legat under granen och väntat på att lösas in.
– Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp, säger chefsekonomen Johan Davidson.