Det finns ett liv efter julen
Årets största handelsmånad pågår för fullt och för den svenska handeln kan den redan ha nått sin kulmen. Efter nyårsnatten brukar handeln svalna märkbart och det är dags att gå tillbaka till vardagslunket. Men enligt Jonas Breding, Skandinavienchef på Paypal, behöver köpfesten inte vara över bara för att julen är det.
– Vi pratar mycket om jul och Black friday men potentialen efter jul pratar vi inte lika mycket om. Det kommer ett gäng högtider efter jul som handlare bör uppmärksamma, säger Jonas Breding till Dagens Handel.
Paypal, med kunder över hela världen, noterar att svenskarna julhandlar betydligt tidigare än i resten av Europa.
– I dag satsar många svenska handlare på Black friday fullt ut. och den måste lyckas. Men riktar man sig mot flera länder så finns det fler höjdpunkter, där handlar man inte lika tidigt som i Sverige.
Förutom julen finns det högtider både före och efter den 24 december som uppmärksammas utanför Sveriges gränser. Nyss avslutades till exempel högtiden chanukka som är stor i Israel och i början av januari firas den ortodoxa julen i Ryssland. Men det finns även andra högtider som den vakne e-handlaren kan ta vara på.
– I princip alla högtider växer och efter nyår kommer till exempel Alla hjärtans dag och Mors dag. Mors dag sker dessutom på olika datum i olika delar av världen. Som e-handlare måste man inte göra ett bra Q4 och sen göra en dipp nästa år, säger Jonas Breding.
För att ta vara på de här högtiderna råder Jonas Breding den e-handlare som vill ligga i framkant att göra lite research om köpbeteenden utomlands samt uppdatera sina sidor och se till att anpassa erbjudandet efter kalendern. Enligt Paypals egna undersökningar vill dessutom två av tre kunder endast handla från företag som använder betallösningar som de känner igen.
– Det är framförallt viktigt för handlaren, en konsument som söker på nätet som inte känner igen företaget blir restriktiv. Man avbryter sin köpprocess för att undersöka företaget istället för att handla.
Det i kombination med färre knappklick och något så enkelt som några sekunders mindre laddningstider kan öka försäljning markant. Har man väl löst dessa problem finns det flera marknader utanför landets gränser att ta vara på.
– Vår största målgrupp är de som gillar att shoppa online men som inte bryr sig om vart man shoppar ifrån. Är det rätt pris, rätt utbud men finns i ett annat land finns det inga hinder, säger Jonas Breding.
Finns det några särskilda marknader som är intressanta för svenska handlare?
– Det beror mycket på vad man säljer, men det finns några marknader som växer väldigt mycket just nu. Storbritannien, Tyskland och Sydkorea till exempel, även Holland är en bubblare. Det är många utomlands som uppskattar svensk design och kvalitet, säger Jonas Breding.