Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll
För första gången har conveniencebranschen kartlagts av Convenience Stores Sweden (CSS) och HUI Research. Där framgår att branschen som helhet nu omsätter 26 miljarder kronor och har en marknadsandel på 8,4 procent av den totala livsmedelshandeln.
Andelen kedjeanslutna conveniencebutiker har ökat de senaste åren vilket är en av anledningarna till att den här sortens kartläggning nu låter sig göras. Även om mycket i kartläggningen bekräftar det många redan trott bjuder den på några överraskningar
– 8,4 av omsättningen, relativt liten del av dagligvarubranschen men det som är lite förvånande är att antalet anställda är så pass högt då det ligger på hela 18 300. Det är viktigt att ta med sig när vi pratar med politiker och myndighete,r att de förstår att branschen faktiskt är så här stor när man lägger ihop det, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden till Fri Köpenskap.
Tar convenience marknadsandelar från dagligvarubranschen?
– Det är svårt att säga eftersom det hela tiden svänger. För åtta år sedan var det tvärtom då butikerna byggde ut sina förbutiker men nu ser vi att det vänder tillbaka. Det är inte alltid lätt att få en förbutik att fungera då den ibland kan ta resurser ifrån och störa den vanliga verksamheten.
Kartläggningen som är baserad på bland annat bokslut är den första i sitt slag och förhoppningen är att den ska göra om årligen och då även kunna gå djupare in i branschens utveckling.
– Det finns vissa saker som vi inte fått fram som till exempel hur de olika kategorierna skiljer sig åt. Skulle vi göra det tror jag vi skulle se att konfektyrförsäljningen tar en större andel av dagligvarubranschens andelar, säger Bengt Hedlund.
Kartläggningen visar att marginalerna på i snitt 1,5 procent för convenience är lägre än för dagligvaruhandeln.
– Marginalerna säger inte så mycket men något som både var intressant och skrämmande var att det var en hel del företag med låga eller till och med minusmarginaler. Däremot ser vi ingen koppling mellan små och stora företag och vinstmarginalerna som vi trodde, du kan ha en stor butik som går minus eller en liten som går plus, säger Bengt Hedlund.
Enligt Bengt Hedlund är det snarare utbudet som är avgörande för framgång.
– De flesta stora kedjor är riktigt duktiga. De driver framförallt måltidslösningar, något som kan vara svårt för de mindre aktörerna att göra. Det finns så klart undantag men har man inte som en liten aktör lyckats med det då är man illa ute, säger han.