Black friday-kunderna valde bort köpcentrum
Att Black friday tar allt större plats i svenska köpkalendrar är inget nytt och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Men det är framför allt på nätet som köpen tar fart, i köpcentrumen backade besöksantalet med nära tre procent i jämförelse med året innan, enligt en rapport framtagen av HUI Research och Viametrics.
Men även om försäljningen minskade var det fortfarande fler som handlade i fysiska butiker än en vanlig fredag.
– Trots att besöksflödena backade i år är Black friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics i en kommentar.
Den svenska trenden med minskade besök i den fysiska handeln är dock inte global. I USA, Black fridays ursprungsland, ökade försäljningen med hela fem procent i jämförelse med året innan, enligt branschorganisationen International Council of Shopping Centers. Det förklaras dock till viss del med att amerikanerna i stor utsträckning är på resande fot under Thanksgiving-helgen, något som gynnar köpcentrumen.