Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”
Postnord är mitt uppe i arbetet att leverera Black friday-paket till Sveriges ombud.
Volymerna är rekordstora efter att svenskarna har handlat varor för 6,7 miljarder den 23 november. En ökning med 27 procent sedan i fjol.
Natten mot tisdag passerade 702 000 paket och natten mot onsdag 630 000 paket genom Postnords paketterminaler. Totalt har PostNord hanterat drygt 2,2 miljoner paket sedan Black friday, vilket förstås är rekordsiffror.
Postnord har rustat rejält för att klara anstormningen. Och hittills håller man undan från fjolårets kaosrubriker:
– Det har gått signifikant mycket bättre än föregående år. Lejonparten av det som gick ut i går kommer att levereras i tid, även om det tyvärr blir enstaka förseningar, säger Mathias Krümmel, produktionschef på Postnord.
Under de närmsta dagarna kommer Postnord fortsätta märka av effekterna av den rekordstora Black friday-försäljningen. Kunderna börjar bli klara med orderplockandet och skickar in paketen till Postnord. Så stora volymer som nådde terminalerna under natten mot tisdagen har Mathias Krümmel aldrig tidigare sett.
– Gårdagens volym var rekordstor. Volymerna mäts varje dygn och vi har fortsatta signifikanta volymer. Det kommer med stor sannolikhet fortsätta under hela veckan.
Trots trycket är Postnord nu betydligt bättre rustat än i fjol och lyckades nästan spika prognosen på riksnivå:
– Vi kan konstatera att det blev som vi trott och planerat för. Vi satte upp 900 000 kolli, det kom in 897 000. Däremot blev det stora regionala skillnader. Stockholm låg i snitt 18 procent över prognosen, Göteborg 16 procent över och Småland en bit under.
Trots att man har tittat på historiska data kombinerat med hur det har gått föregående år, sista halvåret, sista månaden och så vidare. Samtidigt har man också jobbat aktivt mot de största e-handlarna som står för 80 procent av volymerna.
– Men ju närmare den lokala marknaden du kommer desto svårare blir det med en hög prognossäkerhet. Det är klart att Stockholm är en köpstark region, men stockholmarna har handlat friskt i år. Vi behöver förfina våra mätmetoder framöver och kanske börja titta på AI, om det kan hjälpa oss. Men vi är inte där ännu, säger Mathias Krümmel, som passar på att sända ett budskap till alla att vara ute i god tid och hämta sina paket.
– Hos enskilda ombud kan det naturligtvis, beroende på när människor handlar, vissa dagar vara 100 eller 200 procent mer volym än brukligt. Vi vill vi jättegärna be om hjälp, snälla hämta ut era kollin så fort det bara går.