Cheap Monday läggs ned
H&M-gruppen väljer att lägga ned Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten, heter det i ett pressmeddelande från modekoncernen på tisdagsmorgonen.
"Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet som har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen", skriver koncernen.
– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.
80 medarbetare berörs och de ska enligt pressmeddelandet erbjudas externt karriäromställningsstöd och möjlighet att söka nya anställningar inom H&M-gruppen.
Avvecklingen av märket påbörjas omgående för att avslutas den 30 juni 2019. Cheap Mondays butik i London samt onlinebutiken stängs ned den 31 december 2018.
Anställningarna ska upphöra successivt under 2019.
Cheap Monday grundades av Adam Friberg, Lars Karlsson och Örjan Andersson och ingick med bland annat Weekday och Monki i Fabric Scandinavien som förvärvades av modekoncernen 2008.