23948sdkhjf

Svart fredag slog singlarnas dag

Stor skillnad mellan de nya köphögtiderna.

Köphelgen Black Fridays intåg på den svenska marknaden börjar ge allt större avtryck och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Det framgår av statistik från betalplattformen Adyen som även jämfört försäljningen med den (för Sverige) mindre kända köpdagen Singles day.

Under Singles day ökade försäljningen med 10 procent i jämförelse med en genomsnittlig vecka, men under Black friday ökade försäljningen med hela 300 procent på nätet. Även värdet på de inköpta varorna ökade med 75 procent på Singles day, respektive 150 procent på Black friday.

I de fysiska butikerna sågs också en markant ökning av försäljningen under Black friday, där med 125 procent. Singles day å andra sidan hade ingen effekt alls i de fysiska butikerna.

Det som talar för att Singles day kan ha framtiden för sig var dock att köpen började mycket tidigare på nätet, redan efter tolvslaget medans Black friday-försäljningen först tog fart från och med klockan åtta på morgonen.

– Vår data visar att de två dagarna spelar olika roller. Vi ser att Singles day främst lockade early adopters – yngre, digitala millennials som gärna handlar med mobilen och inte har någonting emot att sitta uppe för att säkra en bra deal. Det är en dag för att unna sig själv. Black friday är mer etablerat och kopplat till julhandeln, vilket tilltalar en bredare målgrupp och förklarar de högre beloppen och ökningen i butik, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072