23948sdkhjf

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

E-handeln fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick, enligt Postnord, till 15 procent. Framför allt är det heminredning och leksaker som bidragit till ökningen tack vare en tillväxt som hamnade kring 20 procent.

En sektor som växer betydligt långsammare är bygg där ökningstakten inte var mer än fyra procent. Postnord betonar dock att den digitala bygghandeln gått starkt de senaste åren, och att det finns flera skäl till avmattningen.

Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Även de försämrade villkoren för bostadslån och rot-avdrag lyfts fram som faktorer som påverkar efterfrågan.

Den så kallade E-barometern har tagits fram av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109