23948sdkhjf

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

På söndag klockan 10.50 är det traditionsenligt upprullning av gardinerna som under veckan skymt NK:s skyltfönster. Där bakom jobbar just nu JoAnn Tan studios 20 medarbetare med den sista finputsningen. Det speciella i år är att allt måste bibehållas med millimeterprecision.

– Vi måste tänka på att allt ska sitta på exakt position för att augmented reality-tekniken ska fungera. Det går inte att flytta något sista kvällen, säger Cilla Winbladh, grundare och vd på JoAnn Tan studio, som har julskyltat NK sedan 2011.

Med appen NK Christmas kan besökarna via mobiltelefonen uppleva vad tomtens hjälpredor, i form av tecknade möss och fåglar, har för sig i skyltfönstren. Det finns även möjlighet att fortsätta in i varuhusets ljusgård via stora entrén i Stockholm, och på scenen i Göteborg, för att följa figurernas julflit inne i varuhuset.

– Vi har testat tekniken i dag (onsdag) för första gången, det funkar jättebra. Jag tror barnen kommer tycka att det här är magiskt roligt. Temat bygger på en massa karaktärer som får liv tack vare AR-tekniken, säger hon.

Samtidigt menar Cilla Winbladh att det inte tummats på den traditionella skyltningen.
– Mekaniken finns där, den komponerade musiken, den magiska ljussättningen och alla våra små karaktärer. Men nu får de ett liv till.

Bakom tekniken står svenska IT-företaget 3dinteractive som tidigare jobbat med bland andra Saab och Riksbanken.
– Vi har gjort många AR-projekt innan, men inte i den här omfattningen, säger Hannes Almqvist 3d-artist på företaget.

Största utmaningen har varit att få upplevelsen att bli så lik ursprungsidén som möjligt.
– Vi har sju års erfarenhet av det här och den erfarenheten har varit helt ovärderlig nu. säger han.

Till sin hjälp har företaget haft det senaste Apple-verktyget Arkit 2.
– Tekniken gör så att man kan uppleva AR utan att ha en referensbild. Mobilen känner av omgivningen och man kan röra sig fritt.

Hannes Almqvist tror att NK:s julskyltning kan leda till ett genombrott för tekniken.
– Vi hoppas att projektet blir någon form av ögonöppnare för folk, vad man kan göra med AR. Många har säkert upplevt tekniken, utan att tänka på det, via tv:s sportsändningar där det är ett vanligt inslag. Nu hoppas vi på en boom bland allmänheten.

För NK är upplevelsen ytterligare ett steg i varuhusets digitaliseringsresa, menar Hanna Blom på NK:s kommunikationsavdelning.
– NK genomgår ett stort förnyelsearbete för att stärka positionen som ett varuhus världsklass, i det ingår utveckling av digitala möjligheter. Därför kändes det naturligt för oss att testa den här appen till jul.

Och för de som inte har tillgång till en Iphone lånar varuhuset ut surfplattor.
– Vi är bland de första i världen att ta fram en så här omfattande AR-upplevelse. Tidigare har det varit i liten skala men nu är det en hel värld som man kan gå in i och vi vill att alla ska få möjlighet att ta del av det.

         Så fungerar NK:s app

  • Ladda ned appen NK Christmas via Appstore.
  • Scanna QR-koderna utanför varuhuset.
  • I appen finns även möjlighet att ladda ned NK:s julkalender där hologram, filmer och 3D-figurer kommer att dyka upp.
  • ”Det finns tydliga instruktioner i appen. Vi har verkligen försökt tänka på användaren. Att upplevelsen ska vara tillgänglig, enkel och smidig”, säger Hannes Almqvist på 3dinteractive.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078