Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday
Fler handlare än i fjol, en ökning med 30 procent, väntas delta på något vis under Black friday. Fyra av tio handlare räknar med ökad försäljning och lika många planerar att genomföra någon form av kampanj.
Av konsumenterna så planerar 47 procent att handla under shoppingevenemanget Black friday och totalt väntas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor och uppvisa en tillväxt på med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, enligt siffror från Svensk Handel.
Var sjätte handlare, 17 procent, uppger att lönsamheten påverkas positivt av Black friday. En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017 medan 37 procent tror på ökad försäljning.
– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Årets Black friday infaller den 23 november och räknas numera som handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. För många handlare har dagen utvecklats sig till en hel helg eller i vissa fall en vecka. Svensk Handel räknar slutet av november som en del i julhandeln numera och i Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black friday även att handla julklappar.
Mest populära kategorier är enligt Svensk Handel kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.