Bygghandeln haltar på nätet
E-handeln i Sverige såg en tillväxt med 15 procent under tredje kvartalet, vilket ligger helt i linje med tillväxten under hela året, det framkommer i E-handelsbarometern från Postnord. Tillväxten drevs av bland annat leksaksbranschen och inredningsbranschen, men även elektronikbranschen gynnades under kvartalet.
Sämre gick det för bygghandeln som tidigare varit något av en raket på nätet.
– Bland de e-handelsbranscher som hade det tufft under kvartalet var det framförallt bygghandeln som utmärkte sig. Det är möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, skriver Postnord.
Modehandeln i stort har haft det tufft den senaste tiden men på nätet går det bättre. Kläder och skor är det som konsumenterna handlar mest av, hela 37 procent uppger att de handlat kläder eller skor online. Totalt ökade försäljningen av mode med 14 procent.
Om inget oförutsett händer väntar Postnord att den totala tillväxten under året kommer att ligga på 15 procent och uppgå till 10 miljarder kronor, vilket innebär att e-handeln kommer att ha en omsättning på cirka 77 miljarder kronor.