Hyperlokal e-handlare expanderar
Den nya e-handlaren Fodi i Bromma slog upp butiken i april. Affärsidén bygger på samarbeten med ”hyperlokala” leverantörer utan att tumma på bredden som fullsortimentsbutik. 7 000 artiklar finns i sortimentet.
– Vi är breda och personliga. Allt du behöver finns att köpa men det lokala bageriet och den lilla gårdsproducenten är också med, säger vd Jonas Hammargren till Fri Köpenskap.
Kedjan använder knappt 40 olika leverantörer varav sex lokala i Bromma. Varorna centralplockas från lagret i Järfälla.
– Storleken är anpassad för att klara en expansion i tre år till, berättar Jonas Hammargren.
Under september hanterade kedjan 2 500 ordrar men tillväxten är snabb och drygt en fjärdedel av Brommas hushåll är i dagsläget registrerade användare.
– Den svenska marknaden på nätet är väldigt intressant. Vi är ett av Europas mest digitaliserade länder men bara två procent av dagligvaruhandelns omsättning hittas på nätet.
Särskilt dåliga har dagligvaruhandeln varit på att vårda det växande intresset för lokala produkter på nätet.
– Man har misslyckats när det gäller den personliga touchen. Det är där vi kommer in i bilden. Vi står upp för det lokala och våra ambassadörer (chaufförer) blir tjenis med kunderna.
En av kedjans chaufförer utanför en villa i Bromma.
Och kompetens och entreprenörskap finns det gott om. Grundarna Niklas Prager och Patrik Sandberg har sett till att fylla bolaget med erfarenhet från såväl dagligvaruhandeln som logistik- och tekniksektorn. Linas Matkasse, Ica, Spotify, Willys, Hemköp, och Casumo är några exempel.
– Vi har sex personer i ledningen och en person utgör varje affärsområde, eller ”cirkel” som vi kallar det, berättar Jonas Hammargren.
För att bredda konceptet utanför Bromma har kedjan nu startat en nyemission som ska ta in 25-50 miljoner kronor vilket även omfattar en crowdfundingrunda där kunderna kan bli delägare i bolaget. Den 15 november öppnar Fodi på sin andra plats, i Danderyd.
– Det blir två helt olika nätbutiker. Vi tittar just nu över vilka lokala leverantörer som finns i Danderyd med omnejd.
Expansionstakten planeras till två nya områden per år, och Jonas Hammargren tror att kedjan kan ta betydande andelar där man är verksam. 8-9 procent av den totala andelen hushåll är målet.
– Det är nog en ganska rimlig nivå. Det nya kapitalet ger oss möjlighet att fortsätta vår expansionstakt enligt plan.
Vilka områden kommer efter Danderyd?
– Det får vi se, men till en början kikar vi på Norrort och Västerort för att kunna nyttja samma lager.