Skoannonsör fälls för sexistisk reklam
En skoannons från det danska märket Billi Bi och publicerad i tidningen Boozt Magazine har fällts av reklamombudsmannen. Enligt RO-beslutet är annonsen könsdiskriminerande.
Annonsen som publicerades i augustinumret 2018 täcker ett helt uppslag. På den högra sidan sitter en kvinna på huk. Hon är naken så när som på ett par stövletter. Stövletterna är röda trots att bilden i övrigt är svartvit.
Privatpersonen som anmält reklamen anser att den objektifierar kvinnan. Reklamombudsmannen håller med. ”Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler,” skriver reklamombudsman Elisabeth Trotzig i beslutet.
Annonsören Billi Bi Copenhagen förnekar att avsikten varit att göra kvinnan till objekt. Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande, menar annonsören. Tvärtom hävdar bolaget att man avsiktligt valt att tona ned bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den röda stöveln. Billi Bi försvarar sig också med att det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder, just för att fokus ska hamna på skorna och inte på kläderna.