Lindex ökar rejält online
Lindex omsättning för tredje kvartalet, juli till september, minskade med 2,8 procent och uppgick till 147,0 miljoner euro (151,1).
I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,7 procent.
E-handelsförsäljningen ökade med 65 procent under kvartalet.
- Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där hållbar utveckling är en central del. Jag ser mycket positivt på vår framtid och att fortsätta utveckla Lindex till ett starkt globalt varumärke, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.
I rapporten skriver Stockmann att "under tredje kvartalet fortsatte Lindex försäljning och lönsamhet att öka tack vare en stark inledning av höstsäsongen och Lindex utökade sin marknadsandel på sina huvudmarknader". I Polen och Storbritannien går det trögare för kedjan.
Bruttomarginalen för kvartalet var 62,1 procent (59,9). Bruttomarginalen ökade tack vare lägre rabatter och högre startmarginaler. Rörelsekostnaderna minskade med 4,0 miljoner euro. Det justerade rörelseresultatet närapå fördubblades till 10,8 miljoner euro (5,5) tack vare en ökad försäljning, förbättrad bruttomarginal samt kostnadsbesparingsåtgärder.
Under kvartalet öppnade modekedjan 4 butiker och stängde 12 butiker. Sedan tidigare har Lindex aviserat att butiksstängningar är en del av åtgärdsplanen för att stärka kedjan.
Det totala antalet butiker vid utgången av året ska minska med cirka 15 butiker jämfört med i fjol. I rapporten skiver Lindex att innevarande år handlat om att främst att fokusera på att optimera butikslägena.