Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut
E-handlaren lanserar en ny affärsmodell och teknisk plattform där Adidas blir första partner ut. Sportjätten ska sälja och leverera varor direkt från eget lager till konsument via Sportamores sajt.
- Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Adidas, en av världens största leverantörer av sportartiklar, som första strategiska partner för vår nya tekniska plattform. Detta innebär att våra kunder får tillgång till ett bredare produktutbud än tidigare samtidigt som vi adderar djup till delar av det sortiment vi själva saluför utan ökad kapitalbindning. Affärsmodellen är ett spännande komplement till existerande affär och minskar det relativa kapitalbehovet, något som blir extra betydelsefullt i en kraftig tillväxtfas, säger Johan Ryding, vd på Sportamore i en kommentar.
Enligt ett pressmeddelande har Sportamore initialt erbjudit en handfull leverantörer möjlighet att delta i affärsmodellen.
Därtill breddar e-handlaren sortimentet med modemärken och plockar in produkter från Ecco, Filippa K, danska Bestsellers varumärken Jack and Jones, Only, Name It och Pieces samt solglasögonvarumärket Sunpocket som lanseras på sajten i våren 2019.