Handlarna pessimistiska inför framtiden
För tredje månaden i rad minskar framtidstron i handeln. och det är framförallt i sällanköpshandeln som tron sjunker mest, det framgår av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel. Totalt minskade butikernas tro på försäljningen med en enhet till 96,6 i oktober och tron på lönsamheten minskade med 0,5 enheter under samma period.
– Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
E-handlarna och dagligvaruhandelns förväntningar såg dock annorlunda ut. E-handlarnas förväntningar på försäljning ökade med 18,6 enheter till index 132,7, men tron på lönsamheten minskade med 0,6.
Dagiigvaruhandeln var dock mer positivt, där ökade förväntingarna med 3,3 enheter.
– Dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig och inte utsatt för internationell konkurrens i konsumentledet. Därför är också förväntningarna på kommande jul- och nyårsförsäljning inom dagligvaruhandeln högre”, säger Johan Davidson.