Ikeas nya vegankorvar säljer som smör
Möbelföretaget Ikea är också en stor spelare i matbranschen. Möbeljättens matdivision Ikea Food är till och med medlem i Svensk Dagvaruhandel sedan i våras. Ikea har även uttalade klimatmål och satsar på att till år 2030 bli klimatpositiva. Satsningen på vegankorv ligger i linje med det hållbarhetsarbetet.
Varje år säljer Ikea mer än 100 miljoner varmkorvar. Den nya vegankorven är tillverkad av grönkål, linser, morötter och ingefära. Den testades först i svenska Ikeabutiker och därefter i andra butiker i Europa under sommaren. Efter två månader var en miljon växtbaserade korvar sålda, uppger Fast Company. Vegankorven lanserades i USA i slutet av september och redan under de första veckorna valde en av tio kunder den köttfria varianten.
– Vi strävar efter att uppmuntra kunderna att välja veggiekorven och vi ser också att detta sker. Vi ser i våra försäljningssiffror att vi möter behovet hos de kunder som redan valt att äta veganskt, men även köttätarna är villiga att testa det här alternativet därför att korven smakar bra, säger Merlijn Crébolder, Ikeas food manager i USA, till Fast Company.
Ikeas första test med växtbaserad mat var de vegetariska köttbullarna som lanserades 2015. De utgör nu 15 procent av den totala köttbullsförsäljningen.