Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika
Vindico, som ligger bakom DNA-sprejen, har skrivit ett avtal med en stor svensk klädkedja, som inte vill gå ut med namnet.
Klädkedjan kommer inledningsvis att testa DNA-varumärkning på kosmetikavdelningarna i sina 150 butiker.
Med hjälp av DNA-sprejen kan stulna produkter spåras till den butik där stölden har skett. Genom en unik syntetisk kod kan varorna sedan knytas till varje enskild flaska.
Tekniken blev viral i september i år när dagligvaruhandelns branschtidning Fri Köpenskap granskade en stor stöldhärva i Göteborg.
Sedan 2017 har över 200 butiker implementerat DNA-sprejen.
Enligt Vindicos mätningar reduceras svinnet med över 30 procent:
– Vi har sett mycket goda resultat efter implementeringen av DNA-spej hos ett antal större butikskedjor och detta samarbete är ytterligare ett bevis på att konceptet har framtiden för sig, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, i ett pressmeddelande.