23948sdkhjf

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Förra året skrotade Intersport sin 3PL-lösning och tog själva makten över sin näthandel. Man flyttade lagret till egna lokaler i Nässjö. 

– Vi ville känna att vi har utvecklingen och förvaltningen i egna händer. Det här är en långsiktig investering, som vi tror kommer att vara bäst för oss i det långa loppet, säger Stellan Jonsheim, service- och utvecklingsansvarig på Intersport, i ett pressmeddelande. 

Man jobbar nu vidare med att utveckla sitt plocksystem där mycket handlar om att integrera Autostores robotplock med manuellt plock. Från Autostore läggs produkterna på hyllvagnar som dockas in i en Ergobjörn 710 för att slutföra ordrarna i hyllavdelningen på lagret.  

– Alla varor passar inte in i roboten, så en kombination är bästa sättet att hitta ett flöde som blir så effektivt som möjligt. Med rätt produkter på rätt ställen på lagret, går det fortare att plocka, säger Stellan Jonsheim. 

Lösningen utvecklas i samarbete med Helge Nyberg, som man arbetat med i 20 år. Framöver kommer man eventuellt att komplettera hyllvagnarna med specialvagnar för skrymmande varor, som skidor och ishockeyklubbor. 

Även Intersport känner av den ökade e-handeln. De senaste fem åren har man varje år fördubblat sin handel över nätet. Men man har sluppit ett av e-handelns signum, de många returerna när kunder beställer varor i flera olika storlekar och färger. 

– Vi ser inte det beteendet hos våra kunder. Vi tror att det kanske kan bero på att kunderna känner sig trygga med att kunna byta varan i en av våra butiker, säger Stellan Jonsheim. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079