Kappahl skrotar butikskoncept
Kappahl öppnade en första fristående butik för det egna märket Hampton Republic 27 i november 2015 i Mall of Scandinavia.
I mars 2016 öppnades den andra fristående butiken i Frölunda Torg. Vid tidpunkten för den öppningen sa dåvarande vd:n Danny Feltmann att ”att koncernen genom bredare variation av butiker skulle få rätt flexibilitet i etableringarna”.
Men nu har satsningen gått om intet eller åtminstone pausats när butiken på Mall of Scandinavia nu lagts ned. När det gäller butikslokalen på Frölunda Torg så gjordes den i september ifjol om till en butik för Newbie.
- De stämmer att vi stängt de båda fristående butikerna för märket. Hampton Republic 27 är ett mycket omtyckt varumärke och säljs i alla Kappahls butiker och det är fortfarande ett prioriterat märke. Men när det gäller att öppna fristående butiker för våra varumärken så har vi just nu valt att lägga allt fokus på Newbie, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef hos Kappahl till Habit.
Sortimentet för Hampton Republic 27 omfattar kläder till dam, herr och barn. Märket lanserades som ett herrmodemärke 2010 och 2013 tillkom damkläder under etiketten.
För Newbie har Kappahl fram till dags dato etablerat 22 butiker.
Modekoncernen presenterar resultatet för fjärde kvartalet och helåret, september 2017 till augusti 2018, den 11 oktober.