23948sdkhjf

Tvärstopp för MQ

Supertrögt fjärde kvartal för MQ-koncernen som levererar ett resultat och försäljning som var betydligt sämre än väntat. Nya vd:n vill nu bara blicka framåt och växla upp digitalt.

För MQ-kedjan satsar nu koncernen på nytt kommunikationskoncept och på att förstärka varumärket, på att bli mer personliga i butikerna och se över sortimentet och också hur det presenteras i butikerna.

Framförallt ska koncernen satsa på digital försäljning inte minst för MQ-kedjan där satsningen enligt kvartalsrapporten nu  växlas upp.

Resultatraset under fjärde kvartalet för MQ-kedjan skyller koncernen på varm sommar som påverkade försäljningen negativt och som resulterade i en högre realisationsgrad samt en fördröjd start av höstsäsongen. Men i rapporten skriver koncernen att man sett en vikande kundtillströmning till butikerna och lägre försäljning under hela året.

Det är framförallt MQ-kedjan som har det tungt försäljningsmässigt  medan Joy lockar kunder och har en försäljningen som är i nivå med föregående år under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet är dock negativt.

För MQ-koncernen uppgick nettoomsättning under fjärde kvartalet, juni till augusti, 445 miljoner kronor (467) vilket är en minskning med 4,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 6,2 procent. Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0). 

Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor (33), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). Det är ett betydligt lägre resultatet än vad som framkom när koncernen vinstvarnade i augusti och uppgav att rörelseresultatet skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (24), vilket motsvarar -0,09 SEK (0,69) per aktie efter utspädning.

För MQ-kedjan uppgick nettoomsättningen till 380 miljoner kronor (406) under fjärde kvartalet vilket var en minskning med 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 7,6 procent och rörelseresultatet för kedjan uppgcik till

För Joy uppgick nettoomsättningen till 64 miljoner kronor (62) under kvartalet, en ökning med 4,0 procent. Kedjans jämförbara försäljning ökade under fjärde kvartalet med 2,9 procent.  Dock landade rörelseresultatet på  -10 miljoner kronor.

I koncernen ingår MQ med 121 butiker och Joy med 53 butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063