Axfoods kraftiga vego-explosion
Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.
– Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.
Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade med 40 procent och sedan dess har ökningen fortsatt och konceptet och rullats ut på bred front.
– Det är inte vegetarianerna som ökar utan den bredare massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.
Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.
– Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.
Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.
– Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.