Mall of Scandinavia mot trenden
Sällanköpshandeln i köpcentrum backar för första gången på 30 år, men köpcentrumet Mall of Scandinavia lockar fler och visar enligt ägaren Unibail-Rodamco-Westfield nya rekordsiffror. Omsättningen uppgick i fjol till 4,3 miljarder kronor.
Under 2017 visar hela gruppen positiv tillväxt genom hela den Nordiska portföljen med ett jämförbart driftnetto på +7,6 procent. Försäljningen i Unibail-Rodamco-Westfields svenska köpcentrum ökade med +4,6 procent.
– Genom att skapa destinationer med ett brett utbud av såväl detaljhandel, dagligvaruhandel, service, restauranger, och nöjen ligger Mall of Scandinavia i framkant jämfört med både konkurrerande köpcentrum och e-handel, säger Lars-Åke Tollemark, vd i Norden för köpcentrumjätten Unibail-Rodamco-Westfield.
Just Mall of Scandinavia tog sig nyligen in på topp tio-listan med enbart köpcentrumverksamhet när HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, publicerade kartläggning avseende Sveriges köpcentrum och handelsområden, ”Swedish Shopping Centre Directory”.
– Vi har en fortsatt god tillväxt i Mall of Scandinavia även i år, långt över index, säger Lars-Åke Tollemark i en kommentar.