Explosionsartad elcykelförsäljning
Försäljningen av elcyklar har ökat markant under det senaste året enligt ny statstik från Cykelbranschen. Från 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har det sålts 103 000 elcyklar, en ökning med 53 procent i jämförelse med föregående år.
En starkt bidragande orsak kan vara den omtalade elcykelpremien som utlovades i början av året och vars 381 miljoner kronor snart helt delats ut.
– Det går inte att säga helt säkert att det är just elcykelpremien som gjort att folk bestämt sig för att köpa en elcykel men när nästan 80 000 ansökningar har skickats in går det nog att säga att det har haft en viss effekt, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling till Dagens Handel.
Av den totala marknaden utgör elcyklar nu över 19 procent i landet vilket gör att Sverige nu är ikapp resten av Europa.
I värde fortsätter den totala cykelförsäljningen att öka, samtidigt som den faktiskt tappar något i volym från 551 000 sålda cyklar förra året till 532 800 i år.
– Dyrare cyklar har varit en trend i flera år nu, konsumenterna har större intresse för kvalitet. Förr var cykeln mer slit och släng och något som man ändå trodde skulle bli stulen men nu ser vi att allt fler investerar i sin cykel vilket också märks i försäljningen av tillbehör. säger Klas Elm.
Det har gått rykten om att elcykelpremien skulle fått vissa handlare att höja sina priser men enligt Klas Elm finns det inget som tyder på det.
– Vi har kollat med handlarna och handlarna kollar framförallt med varandra, det råder stark konkurrens och det handlar snarare om prispress, säger han.
Hur försäljningen kommer se ut nästa år är det svårt att sia om då en eventuellt utökad elcykelpremie är en het politisk fråga vars utfall beror på vilken regering som bildas under hösten.