Ritar om kartan för onlineförsäljning
EU:s direktiv för köp online – det så kallade PSD2 – träder i kraft i september nästa år. Bland annat för att minska antalet bedrägliga nätbeställningar.
För handelns del blir det ett nytt snårigt regelverk att förhålla sig till:
– För butik och handel är det här extremt komplext. Därför gäller det att förbereda sig, och ställa om, i god tid, säger Eilin Schjetne, Visas head of product för Norden och Baltikum, till Dagens Handel.
Direktivet innebär bland annat att e-handlare tvingas addera ytterligare steg för verifiering under kundens köpresa, framför allt vid högrisktransaktioner. Det innebär i sin tur en längre och bökigare betalningsprocedur för kunden.
– Kraven kommer att bli så stränga att om det ska bli en bra kundupplevelse så måste man erbjuda betalningar som är säkrare, säger Eilin Schjetne.
Det öppnar upp för biometriska betalningssystem.
Bland annat kommer amerikanska kortföretaget Visa lansera ett biometriskt onlinesystem i mitten av nästa år.
– Med det biometriska systemet behöver kunden inte komma ihåg lösenord och det snabbar upp processen Det räcker med ett fingeravtryck, röst eller ansiktsigenkänning, förklarar Eilin Schjetne.
Företaget lanserar samtidigt ett analysverktyg som ska avgöra om ett köp är av hög eller låg risk. Är det en högrisktransaktion får kunden antingen gå igenom flera steg för verifiering eller använda sig av den biometriska betalningen och speeda upp köpet.
– I dag är den starkaste autentiseringen ett lösenord och vi vet hur lätt de är att glömma. Många kunder avbryter sina köp på grund av det.
Visa kommer även lansera en favoritlista, Visa trusted listning, som visar respektive kunds favoritbutiker.
Eilin Schjetne, Head of
Product på Visa.
– Det betyder att varje gång kunden går in i en onlinebutik, som finns på listan, slipper kunden att gå igenom 2-faktors autentiseringen till förmån för den enklare autentiseringen, säger Eilin Schjetne.
Listan kommer att vara synlig när kunden loggar in på sin bank. För att lägga till butiker på listan går kunden in på respektive handlares webbplats.
PSD2 – säkrare e-betalningarar och hårdare konkurrens PSD2 (Revised Payment Service Directive) träder i kraft i september 2019. 1. Open banking: Ger utrymme för större konkurrens och mer plats för innovation inom finansiella sektorn. Det betyder att bankerna måste öppna upp tillgången till kundkonton, samt att betalningar kan utföras av tredje part, exempelvis Google och Facebook. 2. Strong Customer Authentication: Nya kriterier införs för att göra betalningar snabbare och säkrare online. Kunden kan godkänna en betalning med två faktorer: via något man har (device) och något man vet (lösenord). Eller via något man är (biometriskt). |
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.