23948sdkhjf

Vändning för H&M

Försäljningen ökade med 9 procent under tredje kvartalet.

Koncernens försäljning för tredje kvartalet, juni till augusti, uppgick till 64,8 miljarder (59,3) vilket var en ökning med 9 procent  jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Exklusive moms och mätt i lokala valutor steg försäljningen med 4 procent till  en omsättningen om 55,8 miljarder (51,2 miljarder).

I rapporten skriver koncernen att det fortsatta omställningsarbetet för att möta bland annat nya digitala villkor och förändrade köpmönster lett till förbättrad försäljningsutveckling och ökade marknadsandelar på många marknader under kvartalet.

I rapporten framgår dock att implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader som USA, Frankrike, Italien och Belgien haft en stor negativ  påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen.

"De nya logistiksystemen möjliggör en snabbare och effektivare varuförsörjning samt en ökad integration mellan butik och online", heter det i rapporten.

Rapporten för de senaste nio månaderna kommuniceras 27 september.

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078