23948sdkhjf

4 av 10 e-handelsköp via mobilen

E-handeln fortsätter öka – livsmedel och möbler växer starkt.

I E-barometern, en rapport som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, slås det fast att e-handeln växte med 14 procent under årets andra kvartal. Det är en något lägre tillväxt än under årets första kvartal men en fortsättning på en långtgående trend av ständig ökning.

Mest ökade livsmedelsförsäljningen som ökade med hela 28 procent under kvartalet, även om det fortfarande är från relativt små sifffror. Totalt uppgår hela näthandeln till 1,9 procent av den totala handeln.

– Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna börjat våga satsa, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige till Dagens Handel.

Förutom livsmedel är skönhetsprodukter den kategori som ökat mest och näst efter kläder är det den kategori som flest konsumenter handlar online, hela 31 procent uppger att de handlar skönhetsprodukter på nätet. Detta tros bero på att skönhetsprodukter dels är standardiserade och små och därför lätta att leverera. Påfyllning av produkter är extra tacksamma då dess medför mindre risk för konsumenterna.

Även möbler och sport är två områden som ökat kraftigt under kvartalet.

– När det gäller möbler har kunderna tidigare dragit sig för att köpa större möbler på nätet då de gärna velat prova i butik först. Men nu har allt fler börjat vänja sig vid att vad de ser online även är vad de får. Sedan är det även så att de stora kedjorna, här liksom i dagligvarubranschen, vågat sig på större satsningar, säger Carin Blom.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Utlandshandeln har varit fortsatt stor men Postnords hanteringsavgifter som infördes den 1 mars har fått väntad effekt och saktat ner handeln från Kina. Både Storbritannien och Tyskland gick om Kina i direkt jämförelse mellan andra kvartalet 2017 och motsvarande kvartal i år. Förändringen kan dock vara högst temporär då PostNord är i processen att förhandla med e-handelsplattformar som säljer från Kina om en mer automatiserad inbetalningslösning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078