Clas Ohlson samarbetar med Amazon
Clas Ohlson ska under hösten att inleda ett samarbete med Amazon i Storbritannien. Det svenska företaget ska använda Amazons plattform för att erbjuda bolagets egna produkter till kunder i Storbritannien. Det går att läsa i vd-ordet från Lotta Lyrå i rapporten för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Det kommer att vara en viktig försäljningskanal för bolagets egna varumärken (EMV). Och även om höstens tester gäller Storbritannien så utesluts inte framtida samarbeten med Amazon på andra marknader, berättar Lotta Lyrå för Nyhetsbyrån Direkt.
– Nu testar vi för att se vad det ger, men också för att lära oss själva vad det innebär att arbeta med Amazon. Så hur stor del av sortimentet som kommer att finnas där vet vi inte i dagsläget, säger Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlsons aktie föll efter att bolaget redovisat en vinst efter skatt på 30 miljoner kronor för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Att jämföra med motsvarande period förra året då vinsten efter skatt låg på 77 miljoner kronor. Försäljningen under perioden ökade med 10 procent till 1 958 miljoner kronor från 1 783 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 8 procent under augusti. Den organiska försäljningen ökade 4 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 1 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 31 procent under månaden.
Jämfört med samma månad föregående år har 13 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista augusti till 232 stycken.
– Förutom en fortsatt hård konkurrens om kundernas plånbok har sommaren varit vädermässigt utmanande för detaljhandeln generellt sett. Clas Ohlson har en styrka i ett relevant sortiment för såväl olika väderlekar som över tid. Jämfört med utgången av fjärde kvartalet har lagernivån minskat med cirka 100 Mkr, skriver vd och koncernchef Lotta Lyrå i en kommentar.