23948sdkhjf

Årets raket blev ett tomtebloss

Solnas detaljhandel ökade mest i svag konkurrens.

När HUI Research presenterar årets siffror från den stora databasen Handeln i Sverige brukar de utse ”Årets raket”. Den kommun med över 50 000 invånare där detaljhandeln ökat mest.

– I år får det bli ett tomtebloss, konstaterar HUI-analytikern Rickard Johansson.

Solna vinner återigen, med en tillväxt på fyra procent, tätt följt av Umeå och Haninge som båda haft en tillväxt på tre procent. Solnas stora lyft kom förra året, med tillkomsten av Mall of Scandinavia, efter en lång rad år med negativ utveckling av kommunens detaljhandel. Nu har utvecklingen stannat av.

Totalt ökade detaljhandeln i Sverige med 1,1 procent förra året. Då stod dagligvaruhandeln för 2,0 procent medan sällanköpshandeln endast ökade med 0,2 procent.

– Vi har haft tillfällen tidigare då sällanköpshandel haft nolltillväxt. Men då har det varit konjunktur. Nu har vi identifierat strukturella orsaker, säger Rickard Johansson. Det är också större skillnad mellan lönsamma och olönsamma detaljhandelsföretag.

Handeln ökade i 179 kommuner, stod still i 47 och minskade i 64 kommuner.

Bland kommunerna med stark tillväxt lyfte Rickard Johansson och kollegan Monica Bruvik fram exempel som Haparanda, där den finska gränshandeln bidrar starkt till tillväxten, Umeå som har haft många nyetableringar, Falkenberg där Ullared är dragplåster och flera kommuner på västkusten som lever högt på den norska gränshandeln.

Den fysiska handeln i Sverige har 21 år av oavbruten tillväxt, även om e-handeln nu har tagit den absolut största delen av tillväxten.

– Men vi ser en svagare utveckling de senaste åren, och e-handeln kommer att börja ta omsättning från den fysiska handeln, säger Monica Bruvik.

I storstadsregionerna är tillväxten ljummen. Stockholms detaljhandel som omsätter 158 miljarder kronor och sysselsätter 62 000 personer ökade med 1,0 procent. Dagligvaruhandeln ökade med 2,0 procent medan sällanköpshandeln stod stilla.

I Stockholmsområdet är örsäljningsindex, ett mått på hur handeln förmår ta tillvara det befolkningsmässiga försäljningsunderlaget, starkas i Huddinge, med 176. Sedan följer Järfälla, 169, Täby, 157, och Solna, 125.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063