Rasar mot Postnords oannonserade julprishöjning
Per Ljungberg, vd för intresseorganisationen Svensk Digital Handel sedan den 1 augusti, är starkt kritisk mot sin förra arbetsgivare Postnord, där han var kommunikationschef från 2009 fram till i vintras.
– Den bristande framförhållningen och avsaknaden av dialog är anmärkningsvärd, rasar Ljungberg.
Bakgrunden är uppgifterna om att Postnord i dagarna skickat ut information till sina kunder om att företaget i samband med årets julhandel och inför Black Friday har för avsikt att införa ett så kallat kapacitetstillägg för vissa e-handelsrelaterade pakettjänster. Den tillfälliga prishöjningen, som ska gälla från den 15 november till den 31 december, uppges innebära en ökad kostnad med fyra kronor per kolli.
– Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg.
I samband med förra årets julhandel levererade Postnord 25 procent fler paket som handlats på nätet till konsumenter i Sverige jämfört med julen 2016. Dagarna efter Black Friday var volymerna 44 procent högre än motsvarande period året innan. Enligt uppgifter hämtade från postnord.se ledde det till att endast 88 procent av Postnords e-handelsrelaterade paket levererades i rätt tid under december 2017.
– Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher, skriver Postnord i utskicket till sina e-handelskunder.
Per Ljungberg är inte imponerad. Han hänvisar till att medlemsföretag i Svensk Digital Handel på tisdagen uppgett att de inte nåtts av utskicken och menar att Postnord haft gott om tid på sig att inleda en dialog.
– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Ljungberg.