Boost för Boozt
Det Malmöbaserade företaget Boozt har skäl att glädjas när årets andra kvartalsrapport presenteras. Företaget kunde nämligen se både omsättningen öka med 44 procent, en total nettoomsättning på 714,7 (496,1), och en vinst på 24,2 miljoner kronor.
Bruttovinstmarginalen minskade något till 42 procent (44) men den organiska tillväxten uppgick till 44 procent att jämföra med tidigare 39 procent.
– Den positiva operationella utvecklingen motverkades till viss del av en lägre bruttomarginal. Förutsättningarna försämrades något mot slutet av kvartalet till följd av den ovanligt långa och varma sommaren i Norden. Då vi är allergiska mot att bygga upp för stora lager i säsong, valde vi att öka kampanjaktiviteten under slutet av Q2 vilket satte press på bruttomarginalen. Utvecklingen har fortsatt i Q3, säger vd Hermann Haraldsson i kvartalsrapporten.
Som ett svar på den positiva utvecklingen höjer Boozt prognosen för nettoomsättningstillväxten för 2018 till mer än 36 procent, medan den tidigare bedömningen var en nettoomsättningstillväxt på
mer än 33 procent.