23948sdkhjf

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Björn Borg ökade försäljningen i jämförbara butiker med 15 procent under årets andra kvartal, april till juni. Totalt minskar emellertid omsättningen i butiksledet då antalet enheter är tre färre jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

I e-handelsledet ökade försäljningen med 23 procent till en nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers som uppgick till 28,6 miljoner kronor (23,2).

Bolagets egna e-handeln ökade under andra kvartalet med 9 procent och i rapporten skriver Björn Borg att det är framförallt konverteringen av trafiken online som förbättrats.

Tillväxten för sportmodebolaget drivs av starkare utveckling i Sverige och Finland medan framförallt Benelux men även Norge och Danmark utvecklas svagt. Verksamheten i Benelux minskar mot föregående år med 22 procent. För jämförbara butiker minskar omsättningen med 11 procent i Benelux.

Koncernens nettoomsättning ökade under årets andra kvartal med 4, procent, 1 till 30 juni, till 140,3 miljoner kronor (134,8). Exklusive valutaeffekter ökar omsättningen med 1,2 procent.

Bruttovinstmarginalen förbättrades och uppgick till 59,9 procent (52,1). Rörelseresultatet uppgick till 2,9 miljoner kronor (–0,3). Resultat efter skatt landade på 1,5 miljoner kronor (–3,3).

Bolaget har rekryterat en ny chef för verksamheten i Tyskland, Jörn Walther, och en ny finanschef, Jens Nyström som kommer från Haglöfs. Samtidigt stannar vår nuvarande CFO, Daniel Grohman, kvar på Björn Borg i rollen som business development director.

Under kvartalet stängde Björn Borg en butik i Sverige vid utgången av juni uppgick därmed det totala antalet butiker till 38 (39), varav 34 (33) egna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067