Algavtal för sydkoreansk marknad
Avtalet innebär att Infobell förbinder sig till ett minsta ordervärde om 7 miljoner kronor under en treårsperiod. Försäljningsstart beräknas till oktober 2018, och en första beställning har gjorts till ett värde av drygt 0,9 miljoner kronor.
Försäljningsstart i Sydkorea är beräknad till oktober. Infobell kommer att sälja Simris Algs produkter direkt till konsumenter via både digitala och fysiska kanaler, med fokus på direktmarknadsföring och pop-ups på utvalda varuhus.
"Avtalet är strategiskt mycket viktigt för oss, eftersom Sydkorea är en stor marknad och dessutom trendsättande inom skönhet och hälsa i de asiatiska länderna", kommenterar Fredrika Gullfot, Simris Algs grundare och vd i ett pressmeddelande.
Avtalet är den första riktigt stora affären för Simris Alg och innebär att marknadslanseringen av bolagets omega-3-produkter nu inleds på allvar.
Parallellt med satsningen i Sydkorea har Simris Alg även inlett lansering i USA, där försäljningen kommer att ske från det nyregistrerade dotterbolaget.
Bolaget har avtal med Åhléns och Apoteket som kommer att sälja omega-3-produkter så snart formellt EU-godkännande har getts enligt Förordningen (EU) 2015/2283 om nya livsmedel.