23948sdkhjf

Zetadisplay dubblade omsättningen

Men marginalerna minskade i andra kvartalet.

Digitala signageföretaget Zetadisplay mer än fördubblade sin omsättning för andra kvartalet med en ökning till 90,8 miljoner kronor, en ökning med 118 procent från föregående års 41,6 miljoner kronor.

Ökningen har främst drivits av förvärv i Norge, Finland och Nederländerna och installationer av nya projekt. Detta kommer enligt företaget att leda till mer repetitiva intäkter i framtiden. Även nu ökade dessa intäkter med 86 procent jämfört med kvartal två förra året.

Zetadisplay redovisar även ett justerat ebitda-resultat om 11,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (6,4). Det gav en justerad ebitda-marginal om 12,9 procent (15,4).

Bruttomarginalen sjönk till 50 procent (56) som en följd av en förändrad produktmix med högre andel hårdvaruförsäljning med lägre marginal.

Det lägre marginalen berodde främst på investeringar i den svenska marknads- och försäljningsorganisationen samt en lägre bruttomarginal, skriver bolaget i sin rapport.

Zetadisplay har även tecknat flera nya stora avtal under det andra kvartalet.

– Vi har tecknat flera nya avtal, där framförallt en omfattande leverans av vår digitala medieplattform till Aktiebolaget Trav och Galopp (ATG) utmärker sig speciellt som vår största order hittills, skriver Leif Liljebrunn vd och koncernchef för Zetadisplay i kvartalsrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.444