23948sdkhjf

Resultatförbättring för Lindex

Besparingsprogrammet och digitala satsningar bär frukt.

Den jämförbara försäljningen ökade med 4,5 procent under räkenskapsårets andra kvartal, april till juni. Enligt ägaren Stockmann syns försäljningsökningen på samtliga marknader och i alla kanaler.

 Lindex omsättning för räkenskapsåret andra kvartal ökade med 1,0 procent och uppgick till 163,8 miljoner euro (162,1). Bruttomarginalen stärktes för kvartalet och landade på 63,7 procent (60,6). Rörelseresultat ökade under andra kvartalet 2018 med 56 procent jämfört med föregående år och uppgick till 19,6 miljoner euro. Bruttomarginalen för kvartalet landade på 63,7 procent (60,6).

I rapporten skriver Stockmann att ”en stark försäljningsökning med högre bruttomarginal samt ett framgångsrikt effektivitetsprogram har bidragit till resultatökningen”. 

- Lindex har under året genomfört förändringar och insatser för att stärka sin konkurrenskraft och öka lönsamheten framåt. Detta visar nu positiv effekt och det starka resultatet speglar Lindex fina tillväxt, säger Susanne Ehnbåge, nytillträdd vd i en kommentar.

Under kvartalet öppnade modekedjan sex butiker och stängde åtta och enligt ägaren Stockmann ska fokus nu ligga på att optimera butikslägen; olönsamma butiker ska flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker vid utgången av 2018 uppskattas minska med över 20 butiker jämfört med i fjol.

Lindex har lagt stort fokus på digital satsningar och försäljningen online ökade under andra kvartalet med 66 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084