Adlibris – något av en besvikelse
Bonnierägda Adlidbrisgruppen ökade sin e-handel under året enligt senaste bokslutet, från 1,3 miljarder till dryga 2 miljarder kronor. Ökningen är dock mindre än förra året då samma siffror låg på 21 procent och ligger även under snittet för e-handeln som helhet, som låg på 16 procent enligt Postnord.
Anledningen till den tappade taken är enligt vd Johan Kleberg en svag decembermånad där lagerutrymmet helt enkelt inte räckte till.
– Vid midsommar fick vi ta över Apoteas gamla lokaler, det var senare än vad vi hade hoppats på, men nu har vi den yta vi behöver för 2018. Hittills i år är försäljningen upp 18-19 procent, säger Johan Kleberg till nätaffärstidningen Breakit.
Förutom utökade lagerytor tror Johan Kleberg att bland annat den nya satsningen Adlibris Go, som opererar i Stockholms innerstad likt en mobil Pressbyrå, ska bättra på kommande resultat. Ett resultat som, enligt Bonniers koncernrapport, minskade från 47 till 32 miljoner kronor.