23948sdkhjf

Adlibris – något av en besvikelse

E-handeln saktar ner.

Bonnierägda Adlidbrisgruppen ökade sin e-handel under året enligt senaste bokslutet, från 1,3 miljarder till dryga 2 miljarder kronor. Ökningen är dock mindre än förra året då samma siffror låg på 21 procent och ligger även under snittet för e-handeln som helhet, som låg på 16 procent enligt Postnord.

Anledningen till den tappade taken är enligt vd Johan Kleberg en svag decembermånad där lagerutrymmet helt enkelt inte räckte till.

– Vid midsommar fick vi ta över Apoteas gamla lokaler, det var senare än vad vi hade hoppats på, men nu har vi den yta vi behöver för 2018. Hittills i år är försäljningen upp 18-19 procent, säger Johan Kleberg till nätaffärstidningen Breakit.

Förutom utökade lagerytor tror Johan Kleberg att bland annat den nya satsningen Adlibris Go, som opererar i Stockholms innerstad likt en mobil Pressbyrå, ska bättra på kommande resultat. Ett resultat som, enligt Bonniers koncernrapport, minskade från 47 till 32 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071