Apoteket backar
Apoteket redovisar högre tillväxttakt i konsumentaffären och såväl e-handeln som försäljningen i butik utvecklades positivt, visar Apotekets delårsrapport.
– Apoteket levererar ännu ett kvartal med god tillväxt på konsumentmarknaden. Vår långsiktiga satsning på att utveckla kunderbjudandet med fler hälsoprodukter och nya tjänster driver försäljning. Det fina sommarvädret har påverkat försäljningen och produktmixen positivt med stärkta marginaler. Därtill har efterfrågan varit stor på våra nya vaccinationstjänster under perioden, säger Apotekets vd Ann Carlsson.
Nettoomsättningen under årets andra kvartal landade på 5144 (5178) miljoner kronor och rörelseresultatet på 145 (193) miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 2,8 procent och är därmed i linje med det långsiktiga målet på 3 procent.
Dessutom minskar omsättningen på vård- och företagsmarknaden till följd av avtal som avslutades under fjolåret, vilket påverkat Apotekets totala omsättning och resultat.
Sammanfattning av andra kvartalet 2018 (Första kvartalet 2018 inom parentes)
- Nettoomsättningen uppgick till 5 144 (5 178) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet uppgick till 145 (193) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 2,8 (3,7) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 131 (162) miljoner kronor.
- Aktieutdelningen uppgick till 300 (300) miljoner kronor.
- Apoteket fick i ägaranvisningen förlängt uppdrag om apoteksombud till den 30 juni 2019.
Väsentliga händelser efter balansdagen
- Huvudkontoret drabbat av mindre brand och vattenskador.