23948sdkhjf

Cloetta ska nå nya konsumenter

Lanserar lågsockerprodukter i Norden i höst.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya kunder kan nås.

– I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter, sade Henri de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

– Därför är det intressant, framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten. Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

– Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden) i vår portfölj, betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna för helåret öka något.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063