23948sdkhjf

Besökarna färre men försäljningen ökar

Så går det för köpcentrumen, enligt HUI Research och Viametrics senaste rapport.

Besökarna blir färre, men försäljningen ökar i köpcentrum, det visar HUI Researchs och Viametrics nya rapport, Benchmark Index (BIX).

Den första BIX-rapporten avseende det första kvartalet i år presenterades vid ett seminarium i Almedalen. Där konstaterades det att köpcentrumen ökat försäljningen med 1,5 procent, trots att besöken minskat med 0,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

 Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det. I denna snabbt föränderliga värld är faktabaserade beslutsunderlag som BIX-rapporten avgörande, säger Jonas Arnberg, vd HUI. 

I e-handelns spår blir köpcentrumen alltmer ”ett andra vardagsrum” och trenden är att detaljhandeln tar allt mindre plats, till förmån för restauranger, service och nöjen. I Asien bedöms de senare verksamheterna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan till 2027, jämfört med dagens 40 procent.

Den motsvarande siffran i Sverige är inte ens hälften så stor, men ökar i rask takt. – Diskrepansen mellan försäljnings- och besöksutveckling innebär högre konverteringsgrad och snittköp per kund. Därmed blir varje kund allt viktigare att både räkna och förstå. I takt med att köpcentrumen förändrar sitt innehåll förändras också konsumenternas besöksanledningar såväl som beteende. Att som köpcentrumägare följa detta löpande är en avgörande faktor för att bli framgångsrik i detaljhandelns pågående strukturomvandling, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078