23948sdkhjf

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Inte ens den svaga skoförsäljningen kunde stoppa utvecklingen.

Tredje kvartalet brukar inte innebära några muntra miner hos Venue Retail Group, som har varumärkena Morris, Rizzo och Accent. Det hindrade dem inte från att öka omsättningen med 2,1 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Dessutom ökade försäljningen i jämförbara enheter med 2 procent.

Sett över hela året är kvartal tre vårt normalt sett svagaste, beroende på normala säsongsvariationer. Samtidigt var koncernens försäljning bättre än vid samma tidpunkt förra året”, kommenterar vd Jonas Ottosson resultatet.

Accessoarförsäljningen gick framåt med fyra procent i jämförbara enheter. Skoförsäljningen hade det dock motigt och sjönk med sex procent. Här menar man att flyttar, tillfälliga stängningar och kraftigt minskade ytor hos NK har bidragit.

Förändringarna på NK är en stor del av förklaringen. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, Koncernens sammanlagda jämförbara utveckling är något bättre än Kläder och något sämre än Skor jämfört med marknaden i övrigt (enligt HUI)”, skriver Jonas Ottosson.

Venue Retail Group Q3

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -13,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018 (-19,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (-0:13).

  • Nettoomsättningen uppgick till 169 miljoner kronor (166).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (56,5).
  • Resultatet före av- och nedskrivningar blev -9,8 miljoner kronor (-12,1).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet.
  • Strax efter att rapporten offentliggjorts var aktien 3,7 procent ned.

Nyhetsbyrån Direkt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125