De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer
Virtusize, plaggmätverktyg som används av bland andra e-handlare och modekedjor som Uniqlo, Shoplist och New Balance Japan, förvärvas av japanska investerare för 111 miljoner Det nya ägarna är ett konsortium där bland andra Yahoo Japan Capital, designföretaget IDEOs VC-fond D4V samt textiljätten Toyoshima ingår.
I samband med förvärvet tillförs 7 miljoner kronor i kapitaltillskott som ska användas för vidare expansion.
Säljare är samtliga ägare, däribland D-Ax och Almi Invest.
Andreas Olausson, nuvarande Asienchef på Virtusize blir i samband med affären ny vd för bolaget. Han efterträder medgrundaren Gustaf Tunhammar som tillsammans med Peder Stubert, Jevgenij Tsoi och Erik Ekstrand ligger bakom Virtusize.
- Virtusize tar ett stort steg framåt i utvecklingen och det känns fantastiskt att ta över som VD. Vi kommer redan under hösten att släppa både en helt ny version av vår nuvarande tjänst samtidigt som vi utvecklar två nya banbrytande lösningar för e-handlare. Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson, tillträdande vd i en kommentar.
Virtusize grundades 2011 och tillhandahåller tekniska lösningar för storleksrekommendationer och fungerar som ett virtuellt provrum. Med hjälp av verktyget ska kunden få hjälp av hitta till rätt storlek; något som förhoppningsvis ska resultera i färre returer.
Bolaget är verksamt i Asien sedan 2013, har i dag närmare 100 kunder globalt. Tillväxten har enligt ett pressmeddelande framförallt drivits på den asiatiska marknaden och i Kina, Sydkorea och Japan. I fjol ska försäljningen ha ökat rejält och enligt företaget ska lönsamhet nåtts.