23948sdkhjf

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Handelns ekonomiska råd vill motverka ojusta konkurrensfördelar.

Handelns ekonomiska råd, som består av Erik Åsbrink, Anna Felländer och Mats Bergman, presenterade i dag sin andra rapport. Den första kom för ett år sedan, och tecknade en bred bild av handelns förutsättningar och kommande utveckling. I den nya rapporten, ”Konkurrens på olika villkor – en nulägesrapport” har rådet tittat närmare på konkurrenssituationen mellan svensk och internationell e-handel.

– När vi bestämde ämnet kunde vi inte ana att det skulle vara så aktuellt, sade Erik Åsbrink när rapporten presenterades.

Rådet identifierar tre typer av konkurrensfördelar som internationella jättar som Amazon eller kinesiska som Alibaba har gentemot sina svenska konkurrenter. Det är naturliga skalfördelar i nätverksbyggande, FoU-investeringar, logistik och finansiell styrka, men det kan också vara ojusta konkurrensfördelar som momsundandragande och -bedrägerier, samt garantier, CE-märknig och subventionerad distribution genom det internationella UPU-avtalet.

Dessutom gör utvecklingen det lättare för tillverkare och varumärkesägare att sälja direkt till konsumenten eller via jättarnas plattformar.
Mot det står fördelar för svensk handel som fysiska butiker där kunderna kan se varorna i verkligheten, lager nära kunderna och det faktum att kunderna känner och litar på de etablerade varumärkena.

Erik Åsbrink presenterade siffror som förklarade vikten av den svenska momsen. I Sverige, som har en relativt hög momssats, 25 procent, står den för 41 procent av statens inkomster, cirka 450 miljarder kronor per år. Ungefär lika mycket uppgår de årliga momsbedrägerierna inom EU till. Anna Felländer gick igenom de fördelar ”first mover advantages” som jättar som Amazon har.

– Data är det nya guldet, och AI är den underliggande drivkraften, sade hon.
Hon tryckte också på att små och medelstora företag kan dra fördel av till exempel skalfördelerna hos Amazons plattform.

Rapporten mynnar ut i flera rekommendationer:
Verka för att det internationella postavtalet UPU som ger länder som Kina konkurrensfördelar revideras.
Lägga produkt- och miljöansvar samt momsansvar på plattformsföretagen.
Fortsätt utveckla EU:s momsregler med utgångspunkten att betalningsansvaret ska ligga på det exporternade företaget.
Stärk det svenska retail- och retechklustret genom utbildningssatsningar.

Rapporten går att ladda ner här:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079