Clas Ohlsons mardröm - redovisar mångmiljonförlust
Clas Ohlsons förluster blev betydligt värre än förväntat. När bolaget släppte sin bokslutskommuniké för 2017/2018 redovisades en rörelseförlust på minus 106 miljoner för det fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.
”I det fjärde kvartalet har vi påbörjat implementeringen av vår nya strategi som är nödvändig för långsiktig framtida tillväxt för Clas Ohlson. Under perioden har vi investerat i att utveckla vår kundbas för tillväxt och påverkats negativt av valutor”, skriver vd Lotta Lyrå.
Mångmiljonsmällen kan härledas till engångskostnader i kvartalet om totalt 45 miljoner kronor, bland annat kopplat till framtagande och lansering av den nya strategin ”100 år till”, men också stängningar av butiker i Storbritannien.
Lite mer glädjande var att försäljningen ökade med sju procent under det fjärde kvartalet (februari-april). Dessutom ökade näthandeln med 48 procent, förvisso från låga nivåer. Försäljningen för helåret (maj 2017-april 2018) ökade med 3 procent och rörelseresultatet dök från 610 till 468 miljoner kronor.
”Vi har under perioden också gjort omfattande kommersiella satsningar, framförallt för att stärka prispositionen mot konsument, men också investeringar i marknadsföring. Detta har påverkat resultatet negativt under kvartalet jämfört med föregående år, men kommer att stärka Clas Ohlsons konkurrenskraft på lång sikt”, skriver Lotta Lyrå.
Man passade även på att redovisa försäljningen i maj, som ökade med 7 procent till 604 miljoner kronor och försäljningen online ökade med 24 procent under månaden.