23948sdkhjf

Stadskärnor i småstäder har starkast handel

Stadskärnor står för 16 procent av all detaljhandel och starkast är handeln i småstäderna.

16 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen äger rum i stadskärnor. Det kan jämföras med köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och e-handel (8 procent). Allra starkast är försäljningen i stadskärnor i småstäder när man jämför mot den totala försäljningen i kommunen eller per invånare. Det framgår av en kartläggning av Sveriges stadskärnor som utförts av HUI Research och Cityindex på uppdrag av Agora.

Starkast försäljning i förhållande till kommunen i stort har Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. När det gäller försäljningen i förhållande till antalet invånare ligger Visby i topp. Två kommer Ulricehamn och sedan Stenungsund.

Kartläggningen visar även att 20 av 124 städer i Sverige saknar en stadskärna, bland annat Lidingö, Borlänge och Jordbro. Där är centrumbildningen för gles för att definieras som en stadskärna och kallas därför istället för stadsdelscentrum. Försäljningen i de övriga städernas kärnor uppgår som sagt till 16 procent av landets totala detaljhandelsförsäljning, motsvarande 120 miljarder kronor. Om även hotell, restauranger och kommersiell service räknas in drar stadskärnorna in 178 miljarder kronor.

– Stadskärnorna har kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter. Detta innebär sannolikt att effekterna av ökad e-handel blir något mindre i stadskärnan än på andra platser, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08