E-handelsguide bland framtidsjobben
Den ökande automatiseringen och implementeringen av artificiell intelligens kommer att ändra jobblandskapet i framtiden. Det är alla överens om. Många är rädda att detta kommer att minska antalet jobb – att robotar och datorer ska ta över människors arbete. Så behöver inte vara fallet. Enligt en rapport som tagits fram av brittiska Cognizant Center for the Future of Work förväntas AI och automatisering leda till cirka 21 miljoner nya jobb inom de kommande tio åren, en ökning med 13 procent. Samtidigt kommer tekniken få 12 procent av alla nuvarande jobb att försvinna.
– Man får ofta höra hur automatisering kommer att få massor av jobb att försvinna men det tror inte vi. Vissa jobb kommer att försvinna men samtidigt kommer andra att dyka upp. Människor är bra på andra saker än datorer och vi tror att detta kommer att ge personer möjligheten att göra det de vill och är bra på, säger Euan Davis, Associate Vice President vid the Cognizant Center for the Future of Work och en av författarna till rapporten.
I sin rapport ”Jobs of the Future” presenterar Cognizant Center for the Future of Work 21 nya jobbeskrivningar som de tror kommer att dyka upp inom de närmaste 10 år, det vill säga till år 2028. Av dessa är tre kopplade till handeln.
– Vi analyserade trender i industrin för att ta fram en jobbprognos för år 2028. Varje analytiker som jobbade med rapporten lämnade in fem jobbförslag var och sedan valde vi tillsammans ut 21 som vi tyckte var troliga, säger Euan Davis.
Dessa jobb väntar handeln:
Digital skräddare (Digital Tailor)
Allt fler kläder beställs idag via nätet och en vanlig anledning till att varorna returneras är att de helt enkelt inte passar kunden när de kommer fram. Här kommer den digitala skräddaren in – en person som vid behov ska åka hem till kunder för att sy till kläderna så att de passar. Skräddaren kan även hjälpa till med att ta mått och ladda upp dem i molnet inför framtida beställningar samt komma med smakråd.
Guide för virtuella butiker (Virtual Store Sherpa)
Denna person ska vara e-handelns svar på personalen i fysiska butiker, som via videolänk kan hjälpa kunden med smakråd och stylingtips. Tjänsten ska dessutom förse kunderna med olika typer av service, exempelvis provinredning av hemmet eller hjälp med att bygga ihop en bokhylla.
– Jag tänker på min far och hur mycket erfarenhet han har av att exempelvis jobba med huset eller bilen, samtidigt som jag själv inte kan göra något av detta. När det kommer till exempelvis trädgårdsarbete eller att sätta upp hyllor på väggen så finns det alltid personer som har mer erfarenhet än du. I framtiden kommer man att kunna tala med dessa personer via internet för att få hjälp med sina projekt.
Upplevelsedesigner för Augmented Reality (Augmented Reality Journey Builder)
Med hjälp av gamification ska dessa personer bygga upp AR-världar där kunder exempelvis kan besöka världar från Star Wars eller Game of Thrones eller där personer med demens kan besöka miljöer från sin barndom. För handeln innebär denna tjänst bland annat att det blir möjligt för kunder att vandra runt i virtuella butiker eller att se hur en viss vara skulle se ut i det egna hemmet.
– Detta koncept ger upphov till många olika jobbmöjligheter. Bland annat behövs personer som planerar upplevelsen, några som kan designa hur det ska se ut och programmerare som kan bygga upp det.
Tror ni att alla dessa jobb kommer att finnas inom tio år?
– Ja, och vissa börjar redan dyka upp. Det är möjligt att de inte kommer att se ut precis som vi har föreslagit men de kommer att dyka upp i någon form.