23948sdkhjf

Middag på mammas önskelista

Mamma får blommor men vill helst ha en middag på mors dag. Det visar en undersökning från Svensk Handel.

Söndagen 27 maj går mors dag av stapeln. Det en viktig dag för försäljningen enligt var femte handlare och Svensk Handel menar att det är årets sjätte viktigaste försäljningstillfälle, efter jul, Black Friday/Cyber Monday, påsk, midsommar och nyår. Fars dag kommer på nionde plats.

Mors dag är viktigast för dagligvaruhandeln, där 37 procent anger att dagen är viktig. Det visar en undersökning som genomförts av Svensk Handel. Motsvarande siffror för sällanköpsvaruhandeln och e-handeln är 16 respektive 13 procent.

– Mors dag ger vissa delar av handeln ett uppsving i försäljningen. För blomsterhandlarna är Mors dag en av årets bästa försäljningshelger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Blommor, en middag och sötsaker är de vanligaste gåvorna som Sveriges mammor får och presenterna landar oftast på cirka 100-500 kronor. Blommor är den allra vanligaste presenten (i år planerar 24 procent att ge blommor till sin mamma, enligt en undersökning från Svensk Handel) men om mamma själv får välja så vill hon bli bjuden på middag (31 procent). Endast 12 procent vill ha blommor.

I dagsläget uppger cirka en tredjedel (32 procent) av alla barn och mammor att de inte kommer köpa respektive önska sig något i mors dagspresent. Det är alltså färre som intresserar sig för dagen jämfört med år 2012, då motsvarande siffra låg på 22 procent.

Mors dag infördes i USA i början av 1900-talet och kom till Sverige år 1919. Sedan dess har dagen firats varje år den sista söndagen i maj. I Sverige finns enligt SCB cirka 2,86 miljoner mammor, varav drygt 48 000 kan fira mors dag för första gången i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111