Uppåt för Clas Ohlson i april
Clas Ohlsons försäljning landade på 581 miljoner kronor i april. Det innebär att den ökade med 10 procent jämfört med samma månad året innan. Försäljningstillväxten i jämförbara enheter och lokal valuta uppgick till fem procent och online-försäljningen gick upp med 64 procent till 29 miljoner kronor.
Försäljningen påverkas bland annat positivt av att april i år innehöll fler handelsdagar än förra året.
Försäljningen var traditionsenligt störst på den svenska marknaden där den landade på 252 miljoner kronor – en ökning med fyra procent jämfört med 242 miljoner året innan. Inte långt efter kom Norge med 241 miljoner (209 miljoner i april året innan). I Finland landade försäljningen på 68 miljoner (58) medan marknaderna utanför Norden drog in 20 miljoner (18).
Sedan april 2017 har antalet Clas Ohlson-butiker utökats netto med 13 och företaget har nu totalt 229 butiker.
April är i dagsläget den sista månaden i det fjärde kvartalet 2017/18. Enligt företagets nya strategi ska det nu ses som det första kvartalet. Den nya tillväxtstrategin presenterades den 3 maj och innebär bland annat ett stort fokus på digitalisering samt en utökning av tjänsteutbudet.
– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.