23948sdkhjf

Uppåt för Clas Ohlson i april

Nu ligger fokus på den nya strategin – satsar på digitalisering.

Clas Ohlsons försäljning landade på 581 miljoner kronor i april. Det innebär att den ökade med 10 procent jämfört med samma månad året innan. Försäljningstillväxten i jämförbara enheter och lokal valuta uppgick till fem procent och online-försäljningen gick upp med 64 procent till 29 miljoner kronor.

Försäljningen påverkas bland annat positivt av att april i år innehöll fler handelsdagar än förra året.

Försäljningen var traditionsenligt störst på den svenska marknaden där den landade på 252 miljoner kronor – en ökning med fyra procent jämfört med 242 miljoner året innan. Inte långt efter kom Norge med 241 miljoner (209 miljoner i april året innan). I Finland landade försäljningen på 68 miljoner (58) medan marknaderna utanför Norden drog in 20 miljoner (18).

Sedan april 2017 har antalet Clas Ohlson-butiker utökats netto med 13 och företaget har nu totalt 229 butiker.

April är i dagsläget den sista månaden i det fjärde kvartalet 2017/18. Enligt företagets nya strategi ska det nu ses som det första kvartalet. Den nya tillväxtstrategin presenterades den 3 maj och innebär bland annat ett stort fokus på digitalisering samt en utökning av tjänsteutbudet.

– Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094