E-handeln mest optimistisk
I april förde våren med sig en ökad optimism inom detaljhandeln, efter flera månader av bristande framtidstro. Nu går dock förväntningarna nedåt igen. Det visar Handelsbarometern för maj månad. Framtidsindex landar för fysisk butik på 93,7, vilket innebär en nedgång med 1,5 enheter samt att framtidsindikatorn är 9,6 enheter lägre än i maj förra året.
För e-handeln ligger förväntningarna på 120,5 – en ökning med 2,2 enheter jämfört med april.
– Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Förväntningarna på försäljningen minskade med 2,5 enheter till 96,8 i fysisk butik. Inom e-handeln ökade de istället med 6,1 enheter till 138,0.
Förväntningarna på antalet anställda minskade både i butik och e-handel, med 2,1 enheter till 92,8 och 4,3 enheter till 115,9. Motsvarande siffror för lönsamheten är +0,2 enheter till 91,4 för fysisk butik och +4,8 till 107,4 för e-handeln.
Traditionsenligt ligger tron på den egna butiken högre än för den fysiska handeln i stort: 102,6 (-2,0 enheter) respektive 93,7 (-1,5).
Liksom i april har dagligvaruhandeln en mer optimistisk syn på framtiden än sällanköpsvaruhandeln: 98,6 (-1,0 enheter) respektive 88,9 (-1,7).
Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.