Brakförlust för Media Markt
Den tyska hemelektronikkedjan Media Markt redovisar ett minusresultat på 301 miljoner kronor.
Det operativa resultatet landade på minus 201 miljoner kronor vilket är en tangering av fjolårets siffror. – Det är vi nöjda med efter omständigheterna, 2017 var ett stabiliseringsår, säger företagets vd, Per Kaufmann, till Dagens Industri Under våren investerar Media Markt totalt 80 miljoner kronor i att skapa modernare och mer kundanpassade varuhus. Totalt kommer 18 av Media Markts 27 varuhus i Sverige att etappvis moderniseras och krympas.
– Vårt varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna. Nu blir dessutom möjligheter att testa och uppleva produkterna på plats i varuhuset bättre och vi kommer ännu närmare kunderna, säger Ingo Rippert, varuhuschef, Media Markt Norrköping som avslöjar att telekom, skönhet och hälsa, gaming, bärbart ljud samt inbyggnadsvitvaror kommer att hamna ännu mer i fokus. Varuhuset kommer också att utrustas med ytor för matlagning.
En ljuspunkt för hemelektronikkedjan är dock e-handeln som ökade med 37 procent till drygt 400 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret. Företagets e-handel omsätter nu mer än intäkterna i butik.