23948sdkhjf

Brakförlust för Media Markt

Den tyska hemelektronikkedjan Media Markt redovisar ett minusresultat på 301 miljoner kronor.

Det operativa resultatet landade på minus 201 miljoner kronor vilket är en tangering av fjolårets siffror. – Det är vi nöjda med efter omständigheterna, 2017 var ett stabiliseringsår, säger företagets vd, Per Kaufmann, till Dagens Industri Under våren investerar Media Markt totalt 80 miljoner kronor i att skapa modernare och mer kundanpassade varuhus. Totalt kommer 18 av Media Markts 27 varuhus i Sverige att etappvis moderniseras och krympas.

Media Markt i Norrköping, är att av de varuhus som ska förändras. Där utformas butiksmiljön på ett sätt som gör att det kommer att bli lättare för kunderna orientera sig med tydligare skyltning och kortare hyllsektioner i varuhuset. Det övergripande intrycket är att det blir ljusare, med öppnare ytor och inslag i trä för att mjuka upp känslan. Ambitionen är också att bli ännu bättre på att bemöta kunderna.

– Vårt varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna. Nu blir dessutom möjligheter att testa och uppleva produkterna på plats i varuhuset bättre och vi kommer ännu närmare kunderna, säger Ingo Rippert, varuhuschef, Media Markt Norrköping som avslöjar att telekom, skönhet och hälsa, gaming, bärbart ljud samt inbyggnadsvitvaror kommer att hamna ännu mer i fokus. Varuhuset kommer också att utrustas med ytor för matlagning.

En ljuspunkt för hemelektronikkedjan är dock e-handeln som ökade med 37 procent till drygt 400 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret. Företagets e-handel omsätter nu mer än intäkterna i butik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062