Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige
Lindex försäljning fortsätter rasa och nu väntar, som tidigare aviserat, översyn av butiksnätet.
”Siffran är större än vi uppskattade i början av året och återspeglar de försvagade utsikterna för modemarknaden i Sverige”, skriver Stockmann i rapporten.
Nu ligger fokus under året på att optimera butikslägen och "olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas”, heter det i rapporten.
Därtill ska nya format presenteras.
Det totala antalet butiker väntas minska med över 20 butiker jämfört med år 2017.
Lindex omsättning uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 114,8 miljoner euro, en minskning med 6,8 procent, jämfört med 123,2 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol. Den jämförbara försäljningen minskade med 5,3 procent med hänsyn tagen till valutakurser. Försäljningen minskade i Norden och Litauen, mest i Sverige, medan försäljningen ökar inom e-handeln och utvecklingen är bättre på övriga marknader.
Det justerade rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -15,9 miljoner euro och det rapporterade rörelseresultatet till -16,2 miljoner euro (-14,7), som en följd av mindre försäljning jämfört med året innan.
Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 57,7 procent (57,2). I rapporten framgår även att Stockmanns investeringarna under första kvartalet uppgick till sammanlagt 7,8 miljoner euro (7,8) och att lejonparten gått till butiksförnyelser och digitalisering för Lindex.
Under kvartalet öppnade 2 butiker medan 6 stängde. Antalet egna butiker uppgick till 441 och antalet franchisebutiker uppgick till 45.
I januari aviserade Stockmann att ledningsförändringar väntar under året då Susanne Ehnbåge tillträder som vd senast i augusti 2018. Elisabeth Peregi är för närvarande Lindex tillförordnad verkställande direktör.